Quantes vegades hem assistit a un acte amb networking o a un esdeveniment amb
professionals o empresaris i els contactes generats amb potencial de negoci ha
estat zero? O al revés… a quants cursos, sopars o fires professionals hem
assistit i el més profitós ha estat els
nous contactes i oportunitats sorgides?
Sovint els viatges a fires o congressos són una excel·lent
oportunitat - sense condicionants ni la pressió del dia a dia- per a conèixer i
compartir amb professionals o empresaris, descobrint sinèrgies i
complementarietats sense ser clients potencials. Aquestes situacions, on sovint
s’aporta sense expectatives, permet generar unes bases de confiança personal que,
si es continuen en el temps, poden comportar bones oportunitats de negoci,
sobretot per a les pimes. És a dir les
condicions relacionals de confiança i suport mutu tenen un impacte decisiu en
la generació de noves oportunitats de
negoci, i més amb un ecosistema ampli i divers.
Tanmateix, en els actes específics de networking, sovint les expectatives excessivament ambicioses que
prioritzen “vendre” o només el benefici propi fan difícil escoltar-se un a
l’altre, identificar necessitats i aportar obertament. Així no es considera el
fet de crear relacions, d’aportar i crear un context per sentir-se còmode i
fluït, base per construir relacions.
L’any passat vaig poder conèixer la visió de professionals
d’arreu del món referents en àmbits del networking,
a través del Business Networking Summit organitzat per Adèle McLay , amb
participació d’inversors referents, startups de tecnologia, organitzadors d’esdeveniments
empresarials, experts en col·laboració i networking,
formadors en creixement empresarial, etc. Em va sorprendre la coincidència entre
ells i amb la meva pròpia experiència d’impulsar la intercooperació: els
resultats en generar oportunitats de negoci, i més si són amb perfils que no
són clients directes, depèn bàsicament de l’actitud i propòsit, considerant l’altre
com a un. Primer cal crear relacions, fer
sentir còmode i ser útil, aportant; i en la mida que la relació es manté i
consolida aleshores es genera suport i benefici mutu, confiança, i com a
conseqüència es generen oportunitats.
Una altra problemàtica, també habitual en alguns perfils
tècnics, científics o caràcters personals, pot ser una forma de fer
individualista o la poca pràctica de competències relacionals. Per això crec
que hi hauria d’haver un compromís, en
tots aquells que organitzen actes, congressos o activitats en l’entorn
professional, de crear les condicions per a que les persones amb sinèrgies
puguin connectar, conèixer-se i relacionar-se. I això depèn de la voluntat,
d’introduir certs criteris, dinàmiques i eines que generen resultats beneficiant
a tots els assistents, i especialment als mateixos organitzadors, ja que revaloritzen
els resultats dels actes o esdeveniments.
Mesurar
l’impacte no és difícil, i ho exposaré amb dos exemples. El primer
es d’un networking internacional de
l’advocacia, organitzat pel I.C.A.B. amb advocats d’arreu del món durant dos
dies. Els resultats varen ser: un 96% tornaria a assistir, un 92% dels
assistents varen generar un mínim de 5 contactes amb potencial real de negoci i
el 36% més de 15 contactes amb potencial de negoci real. De manera similar en
un recent taller organitzat per ACCIO
per a impulsar la cooperació entre més empreses vinculades a SmartCities, es va generar un promig de
5 relacions amb potencial de negoci real per cada participant i tres grups de
potencial cooperació.
Si volem un país connectat i que creï valor, una facilitació
excel·lent i fàcil seria que totes les institucions i organitzacions que promouen
esdeveniments empresarials i professionals, creïn les condicions per a que els
participant puguin explorar sinèrgies, mesurant els resultats reals. Això és beneficiar
els assistents i rendibilitzar l’esforç, i
va més enllà d’oferir un pica-pica. L’impacte pot ser rellevant, perquè la satisfacció dels assistents no només depèn
del coneixement sinó també de les relacions que permeten aflorar oportunitats.
Implica no oblidar que els canvis i la innovació els fem les persones,
connectant-nos i compartint, començant per un mateix amb un canvi en la
pròpia cultura relacional innovadora.
-
Jordi Martí
Aquest article va ser publicat al blog dels Estudis d'Economia i Empresa de la UOC
http://economia-empresa.blogs.uoc.edu/category/empresa el 18-05-2017