ENTORNS COL·LABORATIUS I RISCOS

La col·laboració té característiques específiques segons l'àmbit o entorn on es desenvolupa... avui m’agradaria repassar diferents entorns col·laboratius i comentar-ne característiques i factors clau.
En la cooperació en projectes de R+D, per exemple en projectes europeus, hi ha una alta complementació amb coneixements especialitzats i una gran programació i control dels projectes, però  sovint aspectes crítics que poden portar conflictes són per exemple els propòsits reals dels partners, ja que sovint un projecte en comú es planteja per a finançar desenvolupaments o projectes propis sense una veritable finalitat compartida, podent afectant notablement el rol del coordinador i els propis resultats. Un altre àmbit de potencial conflicte pot ser la cooperació -o manca- per portar-ho al mercat i generar negoci, amb riscos per la propietat i la comercialització.
Un altre entorn col·laboratiu diferent pot ser el desenvolupament de projectes tecnològics, sovint de software, on els perfils tècnics de vegades poden tenir dificultats en considerar suficientment  l’anàlisi prèvia de necessitats reals dels usuaris i la suficient  planificació i control periòdic necessaris, si no hi ha prou metodologies i eines de planificació i control que evitin errors, a més dels riscos ja esmentats en el paràgraf anterior. Per tant aquí aspecte de gestió del projecte i dels diferents recursos, juntament amb l’encaix amb els usuaris o mercat acostumen a ser temes rellevants pel risc, de vegades també certes dificultats culturals per a integrar o relacionar-se amb perfils professionals més comercials o de màrketing.
En canvi en la cooperació entre pimes, el factor relacional, de connexió i complementació de sinergies esdevé crític. Tot i que ens els darrers anys s’ha potenciat força mecanismes de connexió, com que els processos de generació de projectes o acords acostumen a ser llargs i requereixen una confiança i coneixement important, sovint fallen per aspectes relacionals, vinculats als estils dels empresaris i a la seva capacitat de gestió de processos col·laboratius, un estil que en canvi és molt present en els emprenedors... A més també es determinant, per a generar els fruits i la satisfacció del procés, que hi hagi una confluència i complementació estratègica real, és a dir que en tots aporti avantatges competitives rellevants, i per això cal que el model de negoci i l’estratègia estigui ben definida, sabent cap on es va i perquè.
En entorns emprenedors en canvi els aspectes crítics acostumen a ser la creació d’un equip, grup de socis o grup de microempreses complementari que aporti tots els coneixements funcionals i de mercat per a garantir l’èxit del projecte amb més potencial de viabilitat, més enllà dels aspectes concrets del pla de negoci. Això determinarà el potencial d’èxit del projecte emprenedor. Tot i ser sovint persones molt actives relacionalment i amb iniciativa, sovint en les fases inicials hi ha dificultats de focalització, amb dispersió o manca de coneixement expert.
En entorns d’internacionalització en canvi funciona bé el compartir recursos de suport expert i també la complementació de productes i serveis, sovint amb la formació de societats conjuntes. Tanmateix aquí sovint l’aspecte d’afany de lucre, els desequilibri entre aportacions i contraprestacions, o les expectatives en ritme, estratègia o resultats poden sovint fer fracassar la cooperació, habitualment perquè no hi ha unes regles clares prou definides, concretes i treballades prèviament abans de fer el consorci, i perquè les empreses tractores i el coordinador potser no tenen el perfil, capacitats o experiència de gestió col·laborativa necessàries.
Un altre cas diferent són els entorns relacionals empresarials, com poden ser algunes entitats empresarials, centres o parcs tecnològics, centres de promoció econòmica... amb un repte de generar un node de connexió, relació i xarxa entre empresaris, normalment amb molta capacitat de transmissió d’idees o tendències unidireccional, d’un a molts, però amb dificultats per a fer de plataforma on les empreses comparteixin, transmetin els seus propis coneixements o generin projectes conjunts, més enllà de reivindicacions a l’administració. La capacitat dinamitzadora i relacional de qui ho gestiona és crítica però també el format, dinàmica i finalitat dels actes.
Per tant encara que els elements o factors de col·laboració sovint són comuns (participants o partners, connexió, sinergies, relació, idea, maduració del projecte, compromís, fases, coordinació..)  segons l’entorn, propòsit, focus i condicions, la gestió col·laborativa i aspectes crítics són molt diferents. Una gestió condicionada sovint per la intensitat relacional, el grau de compromís en objectius compartits i les fases del procés col·laboratiu on es centra la gestió. Això i especialment l’esperit i capacitat de gestió col·laborativa, dels participants i sobretot de la persona dinamitzadora o coordinadora, que és sempre un aspecte determinant en els resultats.

-
Jordi Martí
www.altrium.net

Photo credit: culturadered via Visual Hunt / CC BY-SA