ESTRATÈGIA I ALIANCES (4)


Les aliances tradicionalment s’han vinculat, en primer lloc, al mercat (accés a més clients del perfil actual o accés a nous mercats, com pot ser per exemple l’accés a grans empreses, mercats internacionals, etc, sovint amb partners que són empreses complementàries) i en segon lloc a aliances vinculades als productes, tecnologies o processos, en aquest últim cas sovint amb proveïdors o col·laboradors. 

Voldria aquí esmentar altres àmbits d’aliances o cooperació, que poden ser innovadors i estratègics, i on de vegades s’hi dedica menys importància: per exemple la cooperació per a desenvolupar plataformes tecnològiques conjuntes agregant oferta complementària  (per exemple per a oferir productes o continguts per internet a nivell internacional, amb webs o apps per a mòbils o tablets amb marca compartida), o bé les col·laboracions amb sectors diferents que poden ser complementaris (perquè s’orienten a un mateix perfil de client, o per generar grans projectes conjunts, o per potenciar la cadena de valor o compres). Un altre opció interesant poden ser les col·laboracions entre empreses i ONGs (per donar més valor, posicionament o transmetre un compromís als clients) o bé les col·laboracions transversals amb pimes d’entorns creatius i continguts digitals innovadors en audiovisuals, videojocs o 3D, que poden aportar gran valor en la comunicació, per exemple . O potser encara més rellevant pel moment actual, crear o integrar-se en un grup d’empreses similars o complementàries per a guanyar dimensió, rendibilitat i competitivitat.

En els casos anteriors la problemàtica acostuma a ser que sovint no s’identifiquen totes les alternatives possibles i factibles, o bé no es prioritzen i seleccionen d’acord amb unes avantatges o focus estratègics clars. Això pot suposar aliances o acords en àmbits que no són determinants pel creixement de la nostra empresa, pels requeriments dels moments o situacions de l’entorn econòmic i social actual.

Voldria desenvolupar, com a exemple, el cas d’una pime de serveis es plantegi com a objectiu estratègic accedir a grans empreses, oferint una evolució dels seus serveis amb l’especialització com a diferencial. Establir aliances amb altres pimes complementàries que ja tinguin accés a aquest perfil de clients, amb una comercialització conjunta o creuada, pot ser un bon primer pas però segurament no suficient. Seria important considerar també altres aliances que aportin la credibilitat i referències que sovint les grans empreses requereixen. Per fer-ho podria establir-se una xarxa de partners a nivell internacional. En aquest cas els partners internacionals podrien ser empreses referents reconegudes que busquin empreses per distribuir o col·laborar a nivell local o també podrien ser pimes similars  que vulguin compartir en condicions d’igualtat una marca o submarca conjunta, permetent així compartir totes les referències de clients i  serveis a tots els països. 
D’aquesta manera, si accedir a grans empreses fos l’objectiu estratègic, s’hauria desenvolupat -amb dos tipus d’aliances- les avantatges per assolir-ho, encara que òbviament cada mercat i sector té uns condicionants específics.

En resum el que volia fer esment és que sovint pot haver-hi moltes alternatives on varies d’elles poden ser compatibles però que cal una bona selecció en funció d’uns objectius estratègics clars. I aquests temes és bo plantejar-los en el marc d’un procés de reflexió estratègica o de replantejament del model de negoci.

Jordi Martí 
Director d’ALTRIUM Business Collaboration
www.altrium.net