ENTORNS DE CONNEXIÓ COL·LABORATIVA


Aquest passat 27 de febrer vaig tenir l’oportunitat de donar la Jornada “10 Factors d’èxit en cooperació empresarial” organitzada pel Parc Tecnològic del Vallès, un bon lloc per a posar-se al dia en força temes de gestió professional i tecnològica, i també per a conèixer nous professionals.

Vaig intentar centrar la sessió en els factors clau de la meva pròpia experiència als darrers anys, especialitzat en impulsar i donar suport a la cooperació i col·laboracions. El públic assistent era un mix de directius de pimes, representants d’institucions o organismes i professionals de la consultoria, que som els agents habitualment implicats.

Una sessió de formació sempre és una bona oportunitat per a intercanviar experiències, fer noves connexions i veure’s millor un mateix a través dels altres. En tot cas és important tenir sincronitzats els nostres entorns relacionals i d’activitats professionals amb els perfils de col·laboradors o partners que necessitem per a projectes o aliances estratègiques. Hi ha professionals que només es mouen pels seus entorns relacionals històrics i aleshores tenen dificultats per a connectar amb la gent que necessiten ara, i està clar que entorns com un parc tecnològic, una associació empresarial, un col·legi professional o una escola de negocis atrauen professionals diferents, i sovint amb diferents valors segons l’entitat.

Tanmateix hi ha professionals que quan van a actes de networking o xerrades hi van obsessionats per “vendre i fer clients”, i així es perden bones oportunitats de connectar amb gent a qui podrien ser útil o que els podrien ajudar si senzillament compartissin la seva situació i necessitats. Està clar que per a ser útil primer cal escoltar, entendre i fer sentir còmode a l’interlocutor, i després oferir, i a ser possible sense massa expectatives interessades. 

Sigui com sigui sempre m’ha sorprès com en força jornades, xerrades i actes professionals els moderadors no ofereixen als assistents l’oportunitat de saludar-se, especialment entre els que s’asseuen aprop, i intercanviar targetes professionals, o com de vegades ni un mateix genera l’oportunitat de fer-ho. No heu pensat mai que potser l’empresa que necessiteu potser és la persona que seu al vostre costat o davant vostre?

També cal tenir present que els dinamitzadors, moderadors o organitzadors d’aquests tipus d’actes sovint són gent que han vist actuar i han conegut a molts professionals i de moltes especialitats, i poden ser uns bons identificadors i introductors de possibles col·laboradors. Realment no es el mateix haver-te d’adreçar a algú directament sense conèixer-lo que haver-hi coincidit en situació d'iguals (sense expectatives i condicionants pel perfil d’empresa o tipus de col·laboració), o fer-ho per referència d’algú de mútua confiança.

Tot i així, com sempre, el factor clau són les persones, ja sigui en els professionals que ens ajuden o en els potencials partners. Per tant, a més de professionalitat i rigurositat, cal honestedat i transparència d’intencions, amb un esperit obert i col·laboratiu, oi?

Pels interessats en la presentació: 10 Factors d’èxit en cooperació empresarial

-
Jordi Martí
Director d’Altrium
www.altrium.net