Aquest
passat 27 de febrer vaig tenir l’oportunitat de donar la Jornada “10 Factors
d’èxit en cooperació empresarial” organitzada pel Parc Tecnològic del Vallès,
un bon lloc per a posar-se al dia en força temes de gestió
professional i tecnològica, i també per a conèixer nous professionals.
Vaig
intentar centrar la sessió en els factors clau de la meva pròpia experiència als
darrers anys, especialitzat en impulsar i donar suport a la cooperació i
col·laboracions. El públic assistent era un mix de directius de pimes,
representants d’institucions o organismes i professionals de la consultoria,
que som els agents habitualment implicats.
Una sessió
de formació sempre és una bona oportunitat per a intercanviar experiències, fer
noves connexions i veure’s millor un mateix a través dels altres. En tot cas és
important tenir sincronitzats els nostres entorns relacionals i d’activitats
professionals amb els perfils de col·laboradors o partners que necessitem per a projectes o aliances estratègiques.
Hi ha professionals que només es mouen pels seus entorns relacionals històrics
i aleshores tenen dificultats per a connectar amb la gent que necessiten ara, i
està clar que entorns com un parc tecnològic, una associació empresarial, un
col·legi professional o una escola de negocis atrauen professionals diferents,
i sovint amb diferents valors segons l’entitat.
Tanmateix hi
ha professionals que quan van a actes de
networking o xerrades hi van obsessionats per “vendre i fer clients”, i
així es perden bones oportunitats de connectar amb gent a qui podrien ser útil
o que els podrien ajudar si senzillament compartissin la seva situació i
necessitats. Està clar que per a ser útil primer cal escoltar, entendre i fer
sentir còmode a l’interlocutor, i després oferir, i a ser possible sense massa
expectatives interessades.
Sigui com sigui sempre m’ha sorprès com en força
jornades, xerrades i actes professionals els moderadors no ofereixen als
assistents l’oportunitat de saludar-se, especialment entre els que s’asseuen aprop, i intercanviar targetes professionals, o com de vegades ni un mateix genera l’oportunitat de fer-ho. No heu pensat mai que potser l’empresa que necessiteu
potser és la persona que seu al vostre costat o
davant vostre?
També cal
tenir present que els dinamitzadors, moderadors o organitzadors d’aquests tipus
d’actes sovint són gent que han vist actuar i han conegut a molts professionals
i de moltes especialitats, i poden ser uns bons identificadors i introductors
de possibles col·laboradors. Realment no es el mateix haver-te d’adreçar a algú
directament sense conèixer-lo que haver-hi coincidit en situació d'iguals
(sense expectatives i condicionants pel perfil d’empresa o
tipus de col·laboració), o fer-ho per referència d’algú de mútua confiança.
Tot i així,
com sempre, el factor clau són les persones, ja sigui en els professionals que
ens ajuden o en els potencials partners.
Per tant, a més de professionalitat i rigurositat, cal honestedat i
transparència d’intencions, amb un esperit obert i col·laboratiu, oi?
Pels
interessats en la presentació: 10 Factors d’èxit en cooperació empresarial
-
Jordi Martí
Jordi Martí
Director d’Altrium
www.altrium.net
www.altrium.net