Créixer cooperant

Article publicat a MÓN EMPRESARIAL
nº 110 novembre 2.008


Cada vegada sentim parlar més de la cooperació empresarial com un dels intangibles importants a gestionar, entenent per cooperar treballar amb objectius compartits pel benefici mutu de les parts i preferiblement en àmbits estratègics, és a dir centrats en avantatges competitives diferencials o, planerament, en allò que sabem fer millor i és valorat pels altres.
La cooperació va associada a elements de relació, de gestió i de vegades de poder, en un procés que pot donar lloc a acords, aliances, projectes o creació de grups, ja sigui pel creixement, la innovació o la internacionalització. La cooperació la podem focalitzar en complementar-nos en l’oferta, generar junts nou producte o servei, comunicar o comercialitzar conjuntament, compartir locals i serveis, estalviar costos, professionalitzar la gestió i estratègia, etc. i si comptem amb suport expert ens pot estalviar temps i diners, o no perdre una bona oportunitat.
Tanmateix saber en què i com cooperar, i trobar el partner adequat amb qui es tingui confiança pot no ser una tasca fàcil a afrontar sol. Malgrat tot pot ser un camí important de futur sense necessàriament massa inversió, i més en moments de crisis o de canvis incerts, pot aportar llum i viabilitat sense caure en una sensació de fracàs per veure disminuir les opcions de supervivència sense recursos o idees per afrontar-la.
Sigui com sigui, per a que la cooperació -com en les relacions personals- sigui més exitosa i sostenible cal no oblidar els nostres propòsits o intencions, i començar a considerar a qui podríem ser útils cooperant.

Jordi Martí altrium@altrium.net
Soci Director d’ALTRIUM-Cooperació empresarial


Photo by Freepik