La
cooperació empresarial té un abast molt ampli i transversal, i hi intervenen activitats i perfils professionals molt
diversos. Per les seves característiques transversals i multidisciplinaris, de
vegades el mateix concepte s’aplica a professionals amb perfil, capacitats i
serveis poden ser molt diferents.
M’agradaria
repassar alguns dels perfils professionals més habituals, i ressaltar algun dels
seus aspectes més característics. Donar
una visió general implica una certa simplificació, intentaré centrar-me en els
trets més rellevants segons la meva pròpia experiència, espero que a ningú li
sàpiga greu si això comporta que hi ha diferències amb el seu propi perfil, ja
que arreu hi ha de tot i cada persona és un món.
Advocats: hi intervenen en contractes o acords
col·laboratius, que poden ser molt i molt variats així com en aspectes de
societats conjuntes o de segon grau. Evidentment tenen molta experiència en els
aspectes legals, però és difícil que puguin considerar aspectes estratègics,
relacionals, de procés o moment.
Gestors de nodes: en entorns empresarials, d’innovació
o tecnològics amb nombroses activitats (xerrades, sessions, formació, etc). Es un
perfil que requereix seriositat, capacitats relacionals, iniciativa, i encaixar
bé l’oferta i la demanda de necessitats. Coneixen molta gent de molts temes
però amb poca profunditat.
Networkers: organitzant actes per encaixar
contactes sovint en entorns institucionals o empresarials, sovint generen molts
contactes però amb baixos resultats, per manca d’identificació clara de sinergies
i orientació a mig i llarg. Son facilitadors relacionals però en força casos es
troba a faltar més rigurositat, compromís i coneixement de les empreses quant a
situació i necessitats.
Coordinadors de projectes de R+D+i: són professionals amb força
capacitat de planificació, control, proactivitat i dinamitzadors de projecte.
El coneixement dels partners i interessos reals, i del coneixement tècnic de l’àmbit
de R+D+i pot ser determinant. En treballar en grans projectes i amb compromisos
econòmics i de terminis forts acostumen a ser perfils força rigurosos.
Clúster managers: fan un paper de dinamització amb la
finalitat principal de generar projectes conjunts i encaixar-los amb
finançament públic i potser també privat. Per tant aquí es combina el paper de
dinamització relacional amb una identificació de sinergies per generar nous projectes. Sovint passa que, per costos,
el perfil del professional és baix en experiència i coneixement de gestió,
aspecte que limita el seu rol amb interlocutors que poden tenir força
experiència i nivell de responsabilitat.
Innovadors en producte: disposar d’una bona xarxa
internacional i d’un coneixement de les tendències de productes i tecnològiques
són aspectes crítics, són gent per tant ben connectada, sovint a entorns de
R+D+i, empreses innovadores i la innovació disruptiva. En general potser les
seves mancances poden estar en la focalització a persones i en la necessària
profunditat estratègica que el tema requereix.
Gestors de consorcis d’internacionalització: sovint tot i tenir un càrrec
gerencial el seu paper és fonamentalment comercial. Per tant com que el seu
enfoc és a mercat i a resultats això comporta que la definició de les regles de
jocs col·laborat ives, l’equilibri entre aportacions i compensacions o el tracte
i cura relacional en la gestió i cohesió del grup siguin aspectes dèbils que
poden acabar amb la sortida d’alguns partners
o en la dissolució del grup si no es gestionen bé.
Formadors en col·laboració
empresarial: aquí
podem trobar gent que treballa l’àmbit del lideratge, el team bulding, el
brainstorming, la facilitació o suport a nous projectes o /grups, el coaching
grupal, etc. En general considero que hi ha tres eixos que no sempre estan ben
integrats: les bases teòriques o conceptuals, l’experiència de dinàmiques
relacionals grupals i l’experiència directiva associada a la coordinació de
projectes orientats a resultats. En tot aquí hi ha un ventall força ampli que és important discernir i conèixer,
perquè el perfil del professional determina resultats i efectivitat molt
diferents.
En tots
aquests perfils, crec que en aquest país hi ha bons professionals i altres que
només són aparadors, que sovint copien i repeteixen sense una base pròpia
assumida. Tanmateix crec que és responsabilitat del client realment tenir clar
quin es el perfil i la persona que el pot ajudar, si sobretot si es sabrà posar
en el seu lloc per aportar-li un valor real i complir els compromisos que
adquireixi, sense vendre fum.
El meu
perfil i experiència crec que és poc habitual, ja que combina capacitats
estratègiques, de generació de grups petits i mitjans amb projectes conjunts
juntament amb el canvi organitzatiu i dosis d’innovació en entorns tecnològics. En tot cas crec que, com
sempre el més important és conèixer bé les necessitats i situació del client i
ser rigorós en oferir només allò en que pots aportar quelcom útil.
-
Jordi Martí
Jordi Martí
Director d’ALTRIUM (www.altrium.net)