Nombrosos estudis imparcials i de
multinacionals (*) estan demostrant l’important impacte en productivitat i
creació de valor que està aportant la introducció d’eines col·laboratives a les
empreses, tant a nivell de les àrees orientades als clients (Màrqueting,
Comercial, Atenció al Client, Innovació) com de les àrees de suport
(Organització, Recursos Humans, Comunicació interna i Sistemes d’Informació),
tot i que l’impacte en resultats es multiplica de forma significativa quan
s’aplica a nivell global de l’organització, tant en col·laboració interna,
entre persones, experts i departaments a nivell transversal, com en la relació
externa, amb clients, proveïdors, partners i col·laboradors-.
-
Jordi Martí
@martijordi
Tanmateix fins ara la iniciativa
al respecte l’estan impulsant especialment els departaments de Màrqueting a
través de les social media i els de RRHH sobretot a través de les xarxes
socials corporatives amb un enfoc de canvi, transformació i innovació
organitzativa. També hi ha coincidència en que tot això comporta un procés de
transformació progressiu i important de l’organització, cap a models orientats
a Social Business, amb una nova cultura d’empresa 2.0 i amb una orientació cada
vegada més alta cap a resultats de negoci, a través de la socialització i
participació digital i en mobilitat.
Sovint el gran condicionant per a
arrencar i desenvolupar-ho és la cultura organitzativa, ja que com en el tema
d’innovació, pot esdevenir el principal fre o palanca de transformació. Una
cultura que també depèn del perfil de les persones, l’edat i la seva
participació social digital. Per tant desenvolupar aquest nou model
col·labortiu i transversal requereix sempre un canvi cultural intern, que
sempre cal que vingui promogut i impulsat per un bon lideratge intern i equip
promotor.
Cal destacar però que sovint la
planificació d’aquests processos tenen importants mancances, fonamentalment per
manca d’orientació estratègica i de negoci, perquè estan poc focalitzats en els
àmbits i tipus de col·laboració que aporten més valor a l’organització. I també
perquè tenen encara massa poc en compte el tractament comunicatiu i el canvi
cultural que comporta. A més sovint els proveïdors que aporten suport en
aquests canvis provenen o bé de l’àrea de Recursos Humans (sovint amb poca
orientació a negoci), de l’àmbit de la Tecnologia (de vegades massa centrats en
processos i eines) i de l’àmbit de la Comunicació (de vegades creant
participació en temes o àmbits que aporten poc valor o controvèrsies
innecessàries si no es gestionen bé).
Aleshores... per on començar?
D’acord que sovint aquests temes és millor iniciar-los amb projectes d’abast i
impacte reduït com a font d’aprenentatge i correcció... com reconeixen la
majoria de professionals... però tot i així crec que si no es vol malbaratar
recursos, energies, expectatives i cremar relacions, cal primer tenir clar no
només què volem, sinó quina finalitat i propòsit es té iniciar aquest procés
llarg de transformació interna -i planificar-ho, amb un suport real de
Direcció- per la nostra situació i organització específica (no sempre les
receptes aplicades als altres són les millors per a nosaltres), és a dir on són
els àmbits, en quins temes i amb quin abast la nostra empresa i organització
pot generar més valor, amb una visió global i estratègica de negoci en conjunt,
considerant la situació real de partida, els riscos i dificultats previsibles,
i la percepció dels diferents departaments.
Aquesta és la nostra visió i
enfoc, que treballem amb diferents metodologies i eines, però cal
respectar les múltiples formes de treballar-ho. Un altre tema a comentar és
fins a quin punt hi ha eficàcia i eficiència en la generació de la
col·laboració social, i segur que la manca de planificació té incidència en el
fet que es fracassi en el 50% de projectes de Social Media, segons es va posar
de manifest a l’acte Enterprise Social Network celebrat a ESADE. Sigui com
sigui el que tot això comporta és una transformació progressiva i en
profunditat en la forma de treballar i relacionar-se, en tots els àmbits i a
tots els nivells de les organitzacions.
(*) podeu obtenir més informació
de diferents estudis internacionals a:
www.scoop.it/t/business-collaboration
www.scoop.it/t/business-collaboration
-
Jordi Martí
@martijordi
ALTRIUM-business collaboration
www.altrium.net